Förra veckan surfade jag runt på en av mina favoritsajter TED.com, där människor från hela världen berättar om intressanta upplevelser/insikter etc. från sina egna liv. Ideas worth spreading är sajtens slogan.
Där hittade jag ett videoklipp med Rachel Botsman: The currency of the new economy is trust som var så spännande att jag såg om klippet direkt.
Det handlar om att vanliga konsumenter med teknikens (internets, mobilappar etc.) hjälp får allt fler möjligheter att dela saker med varandra eller erbjuda varandra tjänster utan andra ”mellanhänder” än den tekniska plattformen (hemsidan, appen etc).
Detta är ju på inget sätt nytt, men hennes presentation fick mig att förstå, att det kommer kunna utveckla sig till något riktigt stort.
Till och med ett alternativ till dagens reklam- och företagsstyrda konsumtionssamhälle!
Ta och se videon! Eller läs boken.
Jag är helt säker på att samverkande konsumtion (collaborative consumption) kommer att spela en central roll i vårt samhälle inom 10-20 år.
Dels för att vi blir tvungna att hushålla mer med resurserna. Men även för att vi i allt högre grad kommer att ändra attityd och uppleva att det kan vara ännu mer coolt att dela något med andra än att bara ha det för sig själv.